Inside climate propaganda
InsideClimate News excels at propagating environmentalist and Obama thinking and policies
Paul Driessen

Have you ever wondered how the LA Times, Associated Press, Weather Channel and your local media
always seem to present similar one-sided stories on climate change, fossil fuels, renewable energy and
other environmental issues? How their assertions become “common knowledge,” like the following?

Global temperatures are the hottest ever recorded. Melting ice caps are raising seas to dangerous levels.
Hurricanes, tornadoes, floods and droughts have never been more frequent or destructive. Planet Earth is
at a tipping point because of carbon dioxide emissions. Fracking is poisoning our air, water and climate.
97% of scientists agree. A clean renewable energy future is just around the corner.

It’s as if a chain of command, carefully coordinated process or alliance of ideological compatriots was
operating behind the scenes to propagate these fables. This time, conspiracy theorists have gotten it right.

A major player in this process and alliance is one that most citizens and even businessmen and politicians
have never heard of. InsideClimate News (ICN) has been called “highly influential,” a “pioneer of
nonprofit advocacy journalism,” the recipient of “prestigious awards” for “high-impact investigative
stories” on important environmental issues.

The Washington Free Beacon, National Review and Energy in Depth offer detailed and far less charitable
assessments. Less friendly observers, they note, call ICN a “mouthpiece” for extreme environmentalist
groups, because it is run by and out of a deep-green public relations consultancy (Science First) and is
funded almost exclusively by wealthy foundations that share its and the PR firm’s anti-fossil fuel, pro-
renewable energy, Bigger Government agenda. ICN was founded by David Sasoon, a true believer in
catastrophic manmade climate change who wants to do all he can “to usher in the clean energy economy.’

b

Even praise from its supporters underscores the dark side of this “influential” force in eco-journalism. Its
approach is “advocacy,” not fairness, accuracy or balance. Its goal is to drive a monolithic, hard-line,
environmentalist narrative and political agenda, with little suggestion that other perspectives even exist.

Some of its awards come from an organization that has itself become politicized and too closely allied
with Big Green views and organizations: the Society of Environmental Journalists. They increasingly
operate too much as mutual admiration societies and support groups, say outside observers.

ICN and its Science First alter ego received their 2007 startup grant from the Rockefeller Brothers Fund,
where Sasoon once served as a consultant. They now derive the bulk of their funding from the RBF, NEO
Philanthropy (aka, Public Interest Projects), Marlisa Foundation and Park Foundation. These and other
sugar daddies are covered in a Senate Environment and Public Works Committee staff report, which
describes a “Billionaire’s Club” of “left-wing millionaires and billionaires [which] directs and controls
the far-left [US] environmental movement.”

The same foundations also give major tax-exempt donations to the Sierra Club, Earthworks, NRDC,
EarthJustice, the climate crisis coalition 350.org, and many other anti-coal, anti-drilling, anti-fracking,
anti-Keystone pressure groups that together form the $10-billion-a-year US environmentalist industry.

ICN has active partnerships with the LA Times, Associated Press, Weather Channel, Bloomberg News
and other media organizations that help coordinate and disperse stories. The Times promotes the
“dangerous manmade climate change” meme and refuses to print letters that reflect skeptical views.

The Associated Press has likewise become a reliable purveyor of manmade climate chaos stories. The
Weather Channel and ICN teamed up in 2014 on a series of “investigative reports” that claimed hydraulic
fracturing was causing serious environmental and human health problems in Texas.



The partners team up and coordinate to “have one group write on an issue, another quote them or link to
them, and so on,” Media Research Center VP Dan Gainor explains. “It keeps going until they create this
perception that there’s real concern over an issue, and it bubbles up to top liberal sites like Huffington
Post, and from there into the traditional media,” which itself is too predisposed to the green narrative.

The foundations “have incorporated ostensibly dispassionate news outlets into their grant-making
portfolios,” says the Free Beacon’s Lachlan Markay, “creating what some describe as self-sustaining
environmentalist echo chambers.”

They make it look like widespread public concern and spontaneous grassroots action — when in reality it
is loud but small Astroturf activism, orchestrated by the ICN brigade and the foundations behind it.

InsideClimate News now brags about its involvement in the extensive collusion among the leftist
foundations, environmental pressure groups and state attorneys general that are devising, coordinating and
advancing AG prosecutions of ExxonMobil, the Competitive Enterprise Institute and other groups for
alleged “racketeering” and “fraud,” to hold them “legally accountable for climate change denial.”

The efforts “stretch back at least to 2012,” ICN notes, when a meeting was held in California to develop
legal strategies. In late 2015, letters from several Democrat members of Congress called for investigating
and prosecuting climate skeptics; the letters cited independent journalism “investigations by the Los
Angeles Times and InsideClimate News” to back up their request.

However, the intrepid Times and ICN investigators had conducted no investigation. They simply parroted
and amplified “research” from a group of activist professors and students at the Columbia School of
Journalism — without disclosing who had funded the CSJ studies. Transparency for thee, but not for me.

It was George Soros’s Open Society Foundations, along with the Rockefeller Brothers Fund, Rockefeller
Family Foundation, Energy Foundation, Lorana Sullivan Foundation and Tellus Mater Foundation — all of
which virulently oppose hydrocarbon production and actively promote climate change alarmism.

Emails subpoenaed by the Energy & Environment Legal Institute later revealed that many of the same
environmentalist groups and lawyers met again in January 2016 at a secret meeting in the Rockefeller
Family Fund’s Manhattan offices. Yet another secret meeting was held in March 2016, between climate
activists and state attorneys general — hours before the AGs announced that they were launching RICO
and other prosecutions of “climate skeptic” companies and think tanks.

The success of this campaign thus far, says ICN, has persuaded the activists to “step up efforts to pressure
more attorneys general to investigate [more climate crisis skeptics] and sway public opinion, using op-
eds, social media and rope-line questioning of [Republican] presidential candidates at campaign stops.”

This collusion among activists, foundations and attorneys general seeks to silence, bankrupt and defund
organizations that challenge their catechism of climate cataclysm. These conspirators want to deprive us
of our constitutional rights to speak out on the exaggerated and fabricated science, the coordinated echo-
chamber news stories, and the pressure group-driven policies that impair our livelihoods, living standards,
health, welfare and environmental quality. We will not be intimidated or silenced.

As CFACT’s new Climate Hustle film notes, manmade plant-fertilizing carbon dioxide has not replaced
the powerful natural forces that have always driven Earth’s temperature, climate and weather.

The problem is not climate change. It is policies imposed in the name of preventing climate change.

That’s why Climate Crisis, Inc. wants to silence and jail us. Just imagine how much more they’ll be
foaming at the mouth after throngs go to ClimateHustle.com and buy tickets for its May 2 one-night-only
showing in hundreds of theaters across the United States.

Paul Driessen is senior policy analyst for the Committee For A Constructive Tomorrow (www.CFACT.org)
and author of Eco-Imperialism: Green power - Black death.




